Algemene Voorwaarden
B.F.P. – Bouwwerken Frederic Plessers
1. Algemeen
Deze voorwaarden bevatten en beheersen de volledige overeenkomst tussen de klant en onze firma, met betrekking tot het geheel van de aan of door ons gevraagde en toevertrouwde werken en of bestellingen. Deze voorwaarden worden geacht onherroepelijk aanvaard te zijn bij de ondertekening door de klant van de bestelbon, offerte of overeenkomst, ongeacht eender eerdere correspondentie en ongeacht enige andere voorwaarden of enige documenten of formulieren van welke aard ook vanwege de klant. Elke afwijking aan onderhavige voorwaarden dient verplicht schriftelijk te gebeuren. Ter benadrukking, geen enkel lastencohier, beschrijvend bestek of plan is bindend voor onze vennootschap indien het niet voorafgaandelijk door ons uitdrukkelijk werd aanvaard.
2. Geldigheidsduur offertes
Onze offertes zijn 30 dagen geldig te rekenen vanaf de datum op onze offerte tenzij anders vermeld op de betreffende offerte.
3. Aanvang werken
Indien de opdrachtgever de werken laat aanvangen zonder ondertekening van de offerte, wordt hij geacht in te stemmen met de offerte alsmede met de aannemingsvoorwaarden van B.F.P. BV.
4. Prijzen
Onze prijzen zoals opgenomen in onze offertes, hetzij als eenheidsprijzen of als forfaitaire prijzen, werden vastgelegd op basis van tarieven, officiële prijzen, lonen en sociale lasten bestaand op het ogenblik van het aanvaarden van de bestelling door ons. Elke wijziging van sociale lasten, lonen, prijzen van materialen of hun transport, elke nieuwe belasting of heffing, leidt tot een prijsherziening die toegepast wordt op de betroffen facturatie.
5. Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator
Deze zijn niet in onze offerte inbegrepen, tenzij anders vermeld.
6. Verantwoordelijkheid voor vergunningen
De klant is te allen tijde verantwoordelijk voor het verkrijgen van de benodigde vergunningen voor de uit te voeren werkzaamheden. Indien de klant werkzaamheden wil laten uitvoeren die vergunningsplichtig zijn en niet over de benodigde vergunningen beschikt, is de klant aansprakelijk voor alle daaruit voortvloeiende gevolgen.
7. Gevolgen bij gebrek aan vergunningen
Indien blijkt dat er geen vergunningen zijn verkregen voor vergunningsplichtige werkzaamheden, blijft de klant volledig aansprakelijk voor alle juridische, financiële en verzekeringstechnische consequenties. Dit zonder enige inhouding op de overeengekomen prijs voor de uit te voeren werkzaamheden.
8. Verzekeringstechnische verantwoordelijkheid
De volledige verzekeringstechnische verantwoordelijkheid voor de werken ligt bij de klant (bouwheer). De klant vrijwaart de aannemer voor alle claims en aansprakelijkheden die voortvloeien uit het ontbreken van de vereiste vergunningen.
9. Nieuwbouw, renovatie en andere opdrachten
Voor nieuwbouw, renovatie en alle andere opdrachten waarbij administratieve vergunningen vereist zijn, draagt de aannemer geen enkele verantwoordelijkheid. Dit geldt ook voor vergunningen voor het innemen van het openbaar domein. Eventuele schade en boetes vallen volledig ten laste van de klant.
10. Definitieve uitvoeringsplannen
Architectuurplannen, studieplannen, ontwerpplannen die nodig zijn voor het uitvoeren van de bestelde werken dienen minstens vier weken voor de geplande aanvang der werken in het bezit van B.F.P. BV te zijn in digitale versie, in pdf-formaat.
11. Meerwerken
Meerwerken worden pas uitgevoerd na bevestiging van de opdracht door de klant en als de prijs is overeengekomen.
12. Hoeveelheden
Vermoedelijke hoeveelheden zijn louter informatieve hoeveelheden; wanneer er verwezen wordt in onze offerte naar VH – Vermoedelijke hoeveelheden – na de effectieve uitvoering van de betreffende post wordt de werkelijke hoeveelheid opgemeten. Deze werkelijke hoeveelheid zal worden aangerekend aan de opgegeven eenheidsprijs van de betreffende post.
13. Onderaanneming
De facturen van onderaanneming zijn pas betaalbaar na voorlopige oplevering van de werken die hun betreffen.
14. Opleverings- en uitvoeringstermijnen
De opleverings- en uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend tenzij dit uitdrukkelijk overeengekomen werd. Vertragingen in uitvoering van de bestelling kan nooit aanleiding geven tot een schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
15. Toegankelijkheid werf
De klant dient er zorg voor te dragen dat voor de aanvang van de werken de werf vlot bereikbaar en vrij is. Hij dient tevens te zorgen voor het toekennen van de sleutel als de werf gesloten is. De werf dient door de klant in het voordeel van de aannemer gratis voorzien te worden van stromend water en elektriciteit (3x32A, 400V (22.2 kVA)).
16. Nivellering - aandamming terrein
Noodzakelijke nivellering van het terrein en aandammingen zijn integraal ten laste van de klant.
17. Stockage - beveiliging
De klant zorgt voor een zorgvuldige stockage van de op de werf geleverde goederen en voor de beveiliging daarvan.
18. Schade - vervreemding B.F.P. goederen
De klant staat vanaf de levering op de werf in voor schade en vervreemding van onze goederen. De klant staat tevens in voor schade aan en vervreemding van ons materiaal dat zich op de werf bevindt.
19. Betwistingen
Betwistingen over leveringen en uitvoeringen dienen te geschieden binnen de 8 dagen na levering en/of uitvoering per aangetekend schrijven. Wij zijn niet aansprakelijk voor de zichtbare gebreken kenbaar gemaakt na voornoemde periode. Het contract kan op die basis niet meer ontbonden worden.
20. Bij verkoop van goederen
De koper hoort de goederen onmiddellijk in ontvangst te nemen en na te kijken. Klachten zijn enkel geldig indien ze via schrijven gebeuren. Klachten die niet binnen de 8 dagen na levering zijn geformuleerd worden niet meer aanvaard. De geleverde goederen blijven in eigendom van de verkoper tot bij de volledige betaling van de verkoopprijs vermeerderd met de kosten en de intresten. De opdrachtgever-klant verzaakt aan zijn recht van natrekking.
21. Aansprakelijkheid aannemer
De aannemer is aansprakelijk voor de goede uitvoering van de in de offerte omschreven werken. De aannemer is aansprakelijk voor de gevolgen van fouten vanwege hemzelf en/of zijn aangestelde. De aannemer staat in voor het herstel van de hem toerekenbare lichte verborgen gebreken die tot 1 jaar na de oplevering aan het licht komen, op voorwaarde dat de opdrachtgever deze gebreken binnen de 2 maanden na kennisname hiervan aan de aannemer meldt. De aannemer is gedurende een termijn van 10 jaar aansprakelijk voor fouten en gebreken die vallen onder de tienjarige aansprakelijkheid, zoals bepaald in artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek. De tienjarige termijn neemt een aanvang op de datum van de voorlopige oplevering.
22. Oplevering van de werken
Zodra de werken beëindigd zijn, dient de opdrachtgever over te gaan tot de voorlopige oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de voorlopige oplevering te weigeren. In voorkomend geval dient de opdrachtgever slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de maand worden verholpen.
De voorlopige oplevering houdt de goedkeuring in door de opdrachtgever van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit. De datum van de voorlopige oplevering bepaalt het vertrekpunt van de tienjarige aansprakelijkheid.
De werken die in staat van oplevering zijn bevonden worden vermoed, tot bewijs van het tegendeel, zo te zijn geweest op de datum bepaald voor hun voltooiing of op de datum van de werkelijke voltooiing die de aannemer in zijn verzoek om oplevering vermeld heeft.
23. Schadevergoeding
Indien de klant de bestelling weigert, het contract vernietigt of er geen uitvoering aan kan geven, dan dient de klant een schadevergoeding van 30% van het totaalbedrag der aanneming te betalen. Indien wijzelf de overeenkomst verbreken of annuleren of indien de overeenkomst door ons toedoen wordt verbroken is de klant, voor zover deze een consument is, gerechtigd op een zelfde vergoeding lastens ons. Indien artikel 1794 van het Burgerlijk wetboek zou worden ingeroepen, wordt de post van al wat de aannemer bij de aanneming had kunnen winnen bepaald op 20% van de afgezegde werken.
24. Facturen
Onze facturen zijn betaalbaar binnen de 8 kalenderdagen na factuurdatum, behoudens andersluidende schriftelijke bepalingen.
25. Voorschot
Onze firma behoudt zich het recht voor een door haar te bepalen voorschot op de uit te voeren werken en leveringen te eisen alvorens de bestelling te aanvaarden.
Bij niet betaling van een voorschotfactuur op de vervaldag hebben wij het recht om zonder verdere verwittiging de uitvoering van werken of leveringen te staken totdat volledige betaling wordt bekomen. Dit geeft geen aanleiding tot enige schadevergoeding aan de opdrachtgever. Indien een voorschot wordt overeengekomen, kan de klant dit pas aanrekenen op de laatste betalingsschijf die hij aan de aannemer dient te voldoen.
26. BTW
De BTW en alle andere belastingen, taksen, heffingen of kosten zijn steeds ten laste van de klant.
27. Laattijdige betaling
Betalingen na deze termijn brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling intresten op gelijk aan 10℅ gerekend vanaf de factuurdatum tot dag van de effectieve betaling alsmede (evenzeer van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling) een forfaitaire vergoeding van 10℅ op het factuurbedrag (met een minimum van 250€) als schadevergoeding. Dit zelfs bij toekennen van termijnen van respijt.
Aanvaarding van gedeeltelijke betalingen of minnelijke voorstellen van onzentwege worden steeds gedaan zonder verzaking aan deze clausule.
28. Aanvaarding factuur
Bij gebreke aan aangetekend protest binnen de 8 dagen na verzending van de factuur wordt deze geacht integraal aanvaard te zijn. Bewijs van verzending van de factuur wordt geleverd door ons uitgaand factuurboek.
29. Belgisch recht van toepassing
Met uitsluiting van elke andere wetgeving is het Belgisch recht van toepassing op de geschillen tussen de partijen. Alle geschillen tussen partijen van welke aard ook, met inbegrip van de betwistingen omtrent de toepassing en de interpretatie van deze algemene voorwaarden, behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van Tongeren.
30. Verwerking persoonsgegevens
B.F.P. BV met maatschappelijke zetel te Roosterbergstraat 40, 3680 Opoeteren en met ondernemingsnummer BE0489.952.486 (de aannemer) verzamelt en verwerkt de identiteits- en contactgegevens die hij ontvangt van de opdrachtgever en die betrekking hebben op de opdrachtgever zelf, zijn personeel, medewerkers, aangestelde en andere nuttige contactpersonen.
De doeleinden voor deze verwerkingen zijn de uitvoering van deze overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketing activiteiten zoals het toesturen van promotionele of commerciële informatie. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen (zoals bijvoorbeeld de 30bis-aangifte van werken) en/of het gerechtvaardigd belang van de aannemer. Voor direct marketingdoeleinden per e-mail (zoals een nieuwsbrief of uitnodigingen voor events), geeft de opdrachtgever daarnaast zijn uitdrukkelijke en vrije toestemming aan de aannemer om zijn persoonsgegevens te gebruiken.
De verwerkingsverantwoordelijke is de aannemer, B.F.P. BV met maatschappelijke zetel te Roosterbergstraat 40, 3680 Opoeteren en met ondernemingsnummer BE0489.952.486. De voormelde persoonsgegevens zullen verwerkt worden in overeenstemming met de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en zullen enkel worden doorgegeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van de voormelde doeleinden voor de verwerking.
De opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid en het up-to-date houden van de persoonsgegevens die hij aan de aannemer bezorgt en verbindt er zich toe de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming strikt na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan de aannemer heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij van de aannemer en zijn personeel, medewerkers, en aangestelde zou ontvangen.
De opdrachtgever bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op inzage, verbetering, wissing en bezwaar.